Sociala Medier, Tech

7 tips att lyckas med tävlingar på sociala medier

När du tänkt skapa en tävling på sociala medier bör du först fundera på vad det är du vill uppnå med det. Att ha en tävling utan mål ger ingenting.
Här ger jag några tips på vad du ska tänka på när du planerar en tävling.
7 tips att lyckas med tävlingar på sociala medier:

7 tips att lyckas med tävlingar på sociala medier

  1. Priset
    Välj ett pris alla vill ha. Att ge en biobiljett eller en trisslott funkar inte.
    Om du vill att folk ska ställa upp och tävla är priset A och O.
  2. Förstå din målgrupp
    Du måste veta vilken typ av tävling som fungerar hos dina olika personas på olika sociala kanaler. Vem och på vilken kanal vill ha vad.
  3. Engagera dig
    Du måste vara aktiv och engagera dig i tävlingen hela tiden. Prata med de som tävlar, kommentera och gilla. En tävling är inte bara en början och sedan delas priset ut.
  4. Tävlingsregler
    Du måste specificera vilka regler som gäller för tävlingen. Var tydlig med dem och se till att de är synliga.
  5. Ändra aldrig reglerna
    Vad som än händer och vad du än gör så ändra inte reglerna du satt.
    Den rätta vinnaren är den som ska få priset.
  6. Vinnare
    Se till att den som vinner tävlingen får en offentlig, men personlig bekräftelse på vinsten. Det är ingen robot eller ”hitte på” person som vunnit, utan en riktig person. Det ska du visa alla, gärna med profilbild för autencitet.
    Det ger dig dessutom fördelen att vinnaren och dess vänner garanterat kommer att dela det.
  7. Enkelt
    Gör tävlingen lätt att delta i och ha inte för många steg deltagarna måste göra. Att gilla din sida, dela din sida, kommentera under tävlingsinlägget och tagga 5 vänner och sedan posta ett blogginlägg och en instagrampost med specifika hashtaggar- Funkar inte!Enkelhet ftw! 

    Ha med en CTA/formulär där deltagarna får lämna sina uppgifter och kommer till en landningssida är ett exempel. Du samlar då samtidigt in uppgifter och bygger din databas med leads 🙂 Men för att lyckas med detta måste du ha ett åtråvärt pris!

Lycka till!

 

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Mirella 15 mars, 2016 at 10:59

    Tack. Hjälpte jättemycket:)//Mirella

    • Reply Maria Gester 16 mars, 2016 at 07:35

      Vad bra!! Säg bara till om det är något annat du undrar :)!!

  • Reply Glenn Karlsen 13 december, 2016 at 12:25

    Väldigt bra inlägg, Maria! Jag jobbar själv med kampanjer och tävlingar mot sociala medier och håller med om det du säger. En sak jag också har sett är att digitala kampanjer som interaktiva småspel, tävlingsquiz, belöningskalendrar osv engagerar besökare mera och når därför bättre resultat i form av gillningar, delningar och deltagare. Bara ett tips 🙂

    Mvh Glenn

  • Leave a Reply

    Clef two-factor authentication