Sociala Medier, Strategi

Tre sätt att bevisa att dina ansträngningar på sociala medier påverkar din vinst.

Du kanske har en chef som inte tror att företaget behöver finnas på sociala medier för ”Det ger ingenting…”. Jag hör ofta folk säga att de inte riktigt tror på marknadsföring i sociala medier.

Här tipsar jag om tre sätt att bevisa att dina ansträngningar på sociala medier påverkar din vinst.

Tre sätt att bevisa att dina ansträngningar på sociala medier påverkar din vinst.

Trafik

Dina följare är som en stor fokusgrupp och det är enkelt att se vilka av dina poster som engagerar dem mest.

Det du lär dig av dina mest lojala följare ska du använda dig av i din sociala mediestrategi.
Om ett inlägg fungerat bra på en kanal är det mycket troligt att det fungerar bra på på andra kanaler också, så återanvänd det på de andra kanalerna med.

Minskade kostnader för framtagning av innehåll

Vinsten behöver inte alltid vara pengarna du sparar utan kan även vara minskad produktionskostnad. Idag kämpar företag att hålla en aktiv närvaro på sociala medier och det är inte gratis. Att skapa innehåll kostar också mycket pengar.

Genom att använda användargenererat innehåll kan du sänka kostnaderna för framtagning av innehåll. Dina kunder tar kanske högkvalitativa bilder på dina produkter och lägger ut på Instagram. Fråga om tillstånd att använda dem.

Det som ofta glöms bort är att det finns annat att titta på än antal likes och antal följare när man mäter ROI i sociala medier.

Genom dessa tre sätt kan du visa din skeptiska chef att era ansträngningar på sociala medier faktiskt lönar sig och ger effekt.

Konverteringsfrekvens

Använder du dig av Google Analytics för att se statistik och trafik, vilket de flesta marknadsförare gör i dagsläget, så är du väl medveten om sessioner, avvisningsfrekvens och konverteringsfrekvens från sociala medier.
Använd Googles kampanjlänk-verktyg så är det enkelt att se i GA från vilket inlägg/annons flest konverteringar sker.
Här har du svar på vad som konverterar bäst.

Läs även:

17 tips för att undvika kassa sociala medieleverantörer

Så här kollar du dina dolda Facebook-inkorg i Messenger

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Clef two-factor authentication