Sociala Medier, Tips

5 snabba tips för effektivare hantering av dina sociala medier

Alla vi som jobbat eller jobbar som frilansare, konsulter eller entreprenörer vet hur lite tid man har över till andra saker än jobb. Idag är en social medienärvaro obligatorisk om du vill skapa dig ett varumärke. 5 snabba tips för effektivare hantering av dina sociala medier.

5 snabba tips for effektivare hantering av dina sociala medier - mariagester.se

Ofta jobbar du dygnet runt och har väldigt begränsat med tid. I detta inlägg ger jag några tips hur du kan göra för att underlätta hanteringen av din sociala medienärvaro och hinna med den trots att du har tidsbrist.

Jag fick ett önskemål om att skriva några tips för hur man kan lägga upp arbetet med sina sociala medier när man jobbar som frilansare så här kommer mina 5 effektivitets tips.

 

1. Ha en lista med artiklar, innehåll och länkar att dela på dina sociala medier.

Jag använder mig av Feedly och följer de bloggar jag vet skriver artiklar som intresserar mig. Här kan du följa bloggar i din bransch och snabbt hitta bra innehåll att dela i dina sociala kanaler.
Det finns en uppsjö andra RSS läsare att använda, men Feedly fyller mina behov och är enligt mig den bästa.

 

2. Använd ett sociala medierverktyg som till exempel Buffer.

Här schemalägger du ditt innehåll enkelt och kan planera vecka för vecka vad, när och var du vill publicera. Här kan du publicera samma inlägg på flera olika profiler samtidigt.

De artiklar jag finner intressanta för min målgrupp på Feedly, lägger jag in här för publicering på de kanaler jag väljer. På så sätt har jag alltid ett bibliotek av relevant innehåll att dela.

Tänk på att inte schemalägga för lång tid i förväg. Jag rekommenderar att du gör det veckovis eftersom du vill hänga med i det senaste i din bransch och samtidigt har koll vad som händer i omvärlden.

 

3. Planera innehåll i förväg.

Bestäm en dag i veckan och planera vilket blogginlägg eller artikel som ska publiceras på vilken kanal och tid.
När du har ett schema blir allt mycket lättare och du kan snabbare se vad du behöver ta fram för innehåll vecka för vecka.
På detta sätt slipper du få panik över vad du ska posta eller skriva om.

Jag är själv väldigt spontan i mitt skrivande och borde planera mer än jag gör för att spara tid.

 

4. Var aktiv åtminstone 30 minuter per dag. (Det hinner du)

Dela, kommentera och gilla andras innehåll. Svara på kommentarer du fått och posta spontana inlägg eller de du inte schemalagt. Att vara aktiv regelbundet på sociala medier är A och O.
Du måste finnas där ”in person” dagligen för att ge dina fans den mänskliga delen av ditt varumärke.
Idag tittar åtminstone jag, på hur företag jag är intresserad av, hanterar sina sociala mediekonton. Är de aktiva? När uppdaterade de senast?
Så gör även dina kunder och fans. Tänk på det.

 

5. Fokusera på 2-3 kanaler.

Var hellre aktiv på några få sociala medieplattformar än på många. Det ger dig möjlighet att göra ett riktigt bra jobb istället för att försöka skapa en regelbunden närvaro överallt, vilket inte blir bra i slutändan.
Satsa på de kanaler din målgrupp finns på och rocka dem!

 

Läs även mina senaste artiklar på:

ExploreCurate: 5 tips för e-handlare att optimera sitt Instagram-konto 

The Social Few: Öka din varumärkeskännedom på sociala medier

 

Previous Post Next Post

You Might Also Like

2 Comments

  • Reply Tips på effektiv hantering av sociala medier - Sveriges Frilansare 30 maj, 2016 at 10:31

    […] Maria Gester bloggar om sociala medier och jag läser ofta hennes inlägg för att få inspiration och pepp. Bad henne att lista några tips riktat till oss soloföretagare om hur vi ska underlätta hanteringen av vår egen sociala medienärvaro (och som inte tar så lång tid i anspråk). Hela inlägget med kommentarer hittar du på Marias blogg. […]

  • Reply Linn Åslund 31 maj, 2016 at 08:28

    Hej Maria! Jag har precis hittat hit (och ska ta mig tid att läsa ikapp lite). Tycker ditt ovanstående inlägg om sociala medier var väldigt bra. Själv jobbar jag aktivt med instagram (följer dig där, det är jag som är @textandtranslation), blogg och LinkedIn. Facebook använder jag till största del privat, även om en del kollegor hittat dit och så blir det något mittemellan ibland. Det som jag tror att många nya användare av sociala medier kan missa och som gör att de tappar intresset är att de inte tänker på att det är långsiktligt arbete som gäller. Jag kan se resultat nu av saker som jag gjorde för flera månader sedan. Tack för ett bra inlägg och ha en fin dag! //Linn

  • Leave a Reply

    Clef two-factor authentication