Vad vill du uppnå med ditt instagramkonto?
Det finns några frågor du behöver ställa dig innan du skapar din instagram-strategi.
När du vet svaret på dessa är det enkelt att veta vilket innehåll du ska posta.
Här är 6 tips för att lyckas på instagram.
1. Varför är du på Instagram?
Är det för att öka kännedom om ditt varumärke? För att öka följarantalet?
Driva mer trafik till din webbsajt? Sälja produkter eller tjänster?
När eller om du vet svaret är det lättare att utforma innehållet så det passar din vision.
2. Vilken är din målgrupp?
Finns de på instagram, om de gör det, hur ofta är de där och när? Vad använder de instagram till?
När du vet svaren på dessa frågor vet du när du ska posta och kan lättare avgöra vilken sorts innehåll du ska välja.
3. Strategi – vilket innehåll ska du posta?
En av din instagram-strategis viktigaste delar är att veta vilken sorts innehåll du ska posta.
Innehållet bör spegla din verksamhet, dina produkter och tjänster.
Produktbilder, bilder från arbetsplatsen, medarbetare, kunder och t.ex teasers av kommande händelser eller produkter.
Har ni uppnått ett mål? Visa det på instagram. Var personlig!
Viktigt är att du använder dig av bra bilder!
4. Statistik.
För att hålla koll på hur dina poster går hem hos dina följare bör du använda t.ex iconosquare.
Det är ett gratisverktyg där du bl.a kan se vilka som följer dig, avföljer, vilka poster som genererat flest ’likes’. Du kan även se vilka tider på dygnet dina följare är mest aktiva, och du kan använda dig av den informationen, för att posta ditt innehåll de bästa tidpunkterna.
5. Använd hashtaggar.
Ta reda på vilka taggar som är relevanta för din bransch/produkt/tjänst.
Hashtaggar genererar mer trafik och du får längre räckvidd, så du bör använda dem regelbundet.
6. Stil.
Håll dig till samma stil på dina bilder. Om du använder filter, använd inte olika.
Det är viktigt att ditt konto har en helhet och inte är en rörig blandning av olika stilar och filter.
No Comments