– Ha en enkel struktur på webbsajt – Lättnavigerad
– Vara ärlig i det man förmedlar
– Vara tydlig i det man förmedlar
– Ha relevant innehåll – Det webbsajten handlar om
– Ha värdefullt innehåll – Välskrivet och unikt
– He generöst innehåll – Bra bilder och dela med sig av sin kunskap
– Låta kunder tycka till och välja – Recensioner
Hur gör man för att sökmotoroptimera sin webbsajt?
Först måste man veta sin målgrupp.
Sedan börjar man med att identifiera vilka sökord och/eller fraser kunder använder för att hitta ens konkurrenter när de söker på Google.
Till det kan man använda verktyget Google Keyword Planner.
(Detta måste man göra innan man börjar skriva innehåll om det inte redan finns befintligt material.)
Man bör fundera på:
Vad vill du ha ut av din sökmotoroptimering? Högre rankning hos Google eller fler kunder?
Vilket är ditt mål? Att anpassa texterna för Google eller för besökare?
Det kvittar ju om du har 5000 besökare per dag om ingen är intresserad av att bli din kund.
• Anpassa meta-taggarna så de stämmer överens med innehållet på sidan. De ska vara korrekta, relevanta och beskrivande.
Description-taggen används inte av sökmotorer för ranking, utan hjälper till att få fler klick på sökresultaten. Den innehåller en kort beskrivning av webbsajtens innehåll.
Exempel:
<meta name=”Beskrivning” content=”Jag optimerar mina nyckelord-meta-taggar för sökmotorer.” />
• Titeln (title tag) ska vara relevant och unik för varje undersida. Den ska inte vara för lång och ska innehålla nyckelord. Viktiga nyckelord ska vara i början på titel-taggen.
Man ska tänka på att det är titeln på webbsajten som dyker upp i sökresultat och att de endast visar de första 65-75 tecknen.
• Rubriker är också viktigt, de bör spegla innehållet i texten och innehålla nyckelord.
• Länkstrukturen ska vara tydlig.
Ex. http://barntotal.se/faktabanker och inte http://barntotal.se/page_id25.
• Webbsajten ska vara responsiv och anpassad för mobila enheter. Google vet sånt också, och många surfar via mobilen.
Här kan du testa om din sajt är mobilvänlig – Googles mobilvänlighetstest
• Länka till internt innehåll på egna webbsajten, det är effektivt för SEO.
• Nyckelord – Alla sidor på sajten ska ha en bra text som innehåller nyckelord.
• Döp bildernas filnamn med nyckelord och tagga bilder (ALT attributes).
T.ex 10-sätt-att-göra-knäck.jpg.
För många nyckelord i en text är inte att rekommendera. Det blir spammigt och inte en trevlig läsupplevelse för besökarna heller.
Att skriva för besökarna och inte enbart för sökmotorerna är att rekommendera.
Exempel på för många nyckelord:
”Bosses ventilationsservice i Västerås är den billigaste ventilationsservicen i Västerås. Boka en tid så kommer Bosses ventilationsservice i Västerås och hjälper dig när du behöver ventilationsservice och bor i Västerås.”
• URL ska också innehålla nyckelord och vara så kort som möjligt.
• Inlänkar. Google kommer att veta om när andra länkar till en. De vet alltså om andra gillar det man gör.
• Sociala medier kan även de öka synligheten i sökmotorer indirekt, eftersom folk kommer klicka sig in på ens webbplats = Ökad trafik, vilket Google gillar.
Så att vara aktiv där kan också vara ett plus även om Google inte använder sig av sociala medier i sin rankning.
• Delbart – Se till att innehållet på sajten är lätt att dela.
• Laddningstiden för sajten bör ligga under 5 sekunder.
No Comments