Google Analytics – fördelar. Det finns oändligt många fördelar med att använda dig av Google Analytics på din webbsajt. Du kan gräva ner dig i statistik hur mycket som helst om du vill det. Förhoppningsvis har du redan installerat det och är up and running. Om inte, ska jag förklara några av fördelarna med att använda det. Det finns många fler, men dessa är de jag tycker är de mest värdefulla.
- Se varifrån din trafik kommer ifrån för att lättare kunna optimera din marknadsföring.
- Se vad folk gör när de väl kommit till din sajt. Lämnar de den eller klickar de sig vidare på den.
- Se vilken din målgrupp är under Målgrupp -> Demografi.
- Se hur mycket trafik som kommer till din sajt från sociala medier. Trafiken till denna blogg kommer mestadels från sociala medier och det beror på att jag lägger mitt fokus där. Nummer 1 är Facebook och nummer 2 är Twitter som det ser ut just nu.
- Se hur många besökare du har i realtid och var de kom ifrån.
- Skapa en anpassad rapport över vilka dagar och tidpunkter du har flest besök så att du vet när du ska skicka ut nyhetsbrev och poster på sociala medier.
- Se om dina besökare kommer från mobil eller dator. Hjälper dig att anpassa din marknadsstrategi.
- Se om dina besökare hittar dig via sökmotorer – fungerar din SEO eller behöver du optimera den?
- Se om du attraherar många nya besökare eller om det är mestadels återvändande besökare. En hjälp att veta om din marknadsstrategi fungerar som du vill eller om du behöver justera den.
- Sätt upp mål för att de hur många av dina besökare som konverterar till kunder. T.ex om ett mål är att få fler prenumeranter på ditt nyhetsbrev så välj att målet är sidan de skickas till efter att de klickat på ”Prenumerera” för ditt nyhetsbrev.
>> Här kan ni läsa en Nybörjarguide för Google Analytics som är väldigt bra. <<
Nu när jag skrev detta inlägg inser jag att jag själv inte har något nyhetsbrev. Borde jag ha det?
Skomakarens barn…, ni vet 🙂
No Comments