- Att inte ha någon marknadsföringsstrategi
Att inte ha någon som helst strategi fungerar inte när man ska marknadsföra sitt varumärke på någon av de sociala kanalerna. It’s a dead end. - Att inte använda dig av statistik- och analysverktyg.
Om du inte gör det kan du inte mäta och se om din strategi fungerar eller inte. Du kan inte avläsa resultaten av ditt jobb. - Ignorera feedback
Ger ett oseriöst intryck och dålig kundupplevelse. Svara på allt. Bra som dåligt. Det lönar sig i längden. - Översälja ditt varumärke
Att bara posta sitt eget material och reklam för sitt eget varumärke är ingen höjdare. Det ger ett oseriöst intryck och dina följare kommer inte stanna länge. - Köpa följare
Big no no. Jag har skrivit om det förut. Du kan läsa det här - Automatisera allt
Don’t do it! Ingen vill kommunicera med en robot. Läs även >> Schemalägga sociala medierposter, vad är ok och inte << - Att inte använda hashtaggar
Det är bara dumt. Finns det något som hjälper dig att nå ut till fler, använd det. - Vara osocial
Detta borde vara självklart. Att på sociala medier ska man vara social. Ett varumärke som inte är det kommer inte att lyckas med sin närvaro på Twitter. - Posta oigenomtänkta tweets.
Detta kan leda till oanade konsekvenser. Tänk igenom och läs igenom när du postar för ett varumärke. - Att inte hålla dig till varumärkets ton.
Mycket viktig punkt. Håll dig konsekvent till den ton varumärket ska hålla sig till utåt.
Signa gärna upp dig för att få mina nya poster direkt i din mailbox så du inte missar något! Formulär finns i sidopanelen >>
No Comments