Sociala Medier, Tips

16 innehållsidéer till din sociala medier-kalender

När du jobbar med sociala medier vet du att det inte alltid är det lättaste att hitta idéer till vilket material du ska publicera och dela. Därför ger jag dig i denna bloggpost 16 innehållsidéer till din sociala medier-kalender.

16 innehållsidéer till din sociala medier-kalender

Rekommendera ett verktyg.

Tipsa dina följare om ett bra onlineverktyg, bra hacks att veta för Instagram eller verktyg relevanta för dina följare.

Infographics.

Dela relevanta infographics som utbildar och upplyser.

Veckodagstema.

”Pepp-Måndag”,  ”Tips-Onsdag”, ”Fråge-Fredag”,  ”Social Media Hack-Lördag” o.s.v.
(Dåliga exempel jag vet :), men ni fattar vad jag menar här).

Tävling.

Ha en tävling för dina följare där de kan vinna något som är värt att tävla för (Viktigt!).
Tävlingar på sociala medier ska vara enkla att delta i och vinsten ska vara lockande.
Ha inte en tävling där priset är 1 biobiljett, och för att kunna vinna den måste de tävlande först skriva en slogan på 200 ord i sin blogg, länka den i ett inlägg på din sida på Facebook och sedan dela din sida och till sist tagga 4 vänner i en instagrambild på 2 stycken utdöda dinosaurier taggad med #vinn1biobiljett.
Hur många sådana tävlingar skulle du själv delta i?

Fråga.

Fråga om feedback på en av dina produkter, vad saknar dina kunder i din produkt, kan du förbättra något. Det visar dina följare och kunder att du faktiskt bryr dig om deras åsikter.

Bakom kulisserna – bilder.

Visa att det finns verkliga människor bakom kontona så dina följare ser att de pratar med en person och inte ett ”konto”. Det är alltid bättre att se den man pratar med för att få en känsla av trovärdighet. Dela med dig av de evenemang du deltar i eller bilder från julfesten.

Bloggare.

Samarbeta med bloggare för att ha ännu mer material att dela på dina sociala medier.
Influencer Marketing – Det kan du läsa mer om i detta inlägg hos Better Bloggers.

E-bok.

Gör en e-bok (inom din nisch) dina följare kan ladda hem gratis.

Nyheter.

Dela artiklar om nyheter från din bransch som är relevanta. På så sätt både upplyser och utbildar du dina följare och kunder.

How-to.

Steg för steg guide hur de använder din produkt eller annat som är relevant att veta.

Artiklar och bloggposter från andra.

Dela värdefullt content från andra. Har en konkurrent skrivit en riktigt bra bloggpost om något er gemensamma målgrupp har värde av att läsa, så dela den.

Tips.

Ge tips. Alla gillar tips.
Skapa en lista med korta tips och dela ett i taget med jämna mellanrum.

Annons/Reklam.

Aktuell annons eller kampanj.

Story.

Skapa en följetong av intressant content – Storytelling.
Berätta hur ditt företag kom till eller hur det gick till när din produktidé blev till en faktisk produkt. Försök tänka ut vad dina följare skulle tycka är intressant att veta mer om gällande dig, ditt företag och din produkt.

Vad tycker dina kunder?

Citat från nöjda kunder är alltid positivt att dela på sociala medier och även på din webbsajt.

Statistik.

Dela färsk statistik från din bransch.


Har du fler tips är du välkommen att skriva en kommentar!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply