Har du någon gång funderat på varför du köper de kläder och saker du gör?
Vad fick dig att vilja ha just de jeansen eller det mobilskalet?
Precis som alla vi andra blev du säkerligen frestad att skaffa produkten efter att ha sett den någonstans, någon annan som hade jeansen på sig eller som visade upp sin iPhone med det skalet du nu har i din hand och är så nöjd med.
Hur mycket vi än försöker inbilla oss att vi har vår egen smak och går våra egna vägar så blir vi influerade av andra i våra köpbeslut.
Vi följer andra, vill se ut som andra och ha samma saker som andra. Så är det och så fungerar vi människor.
Varför är influencer marketing så effektivt på Instagram?
Instagram är en utmärkt kanal för influencer marketing. Här kan influencers visa upp kläder, smycken, mobilskal och you name it, för alla sina följare.
På denna kanal handlar det om att visa upp en livsstil, trender och intressen.
Tänk efter. Hur många följer du på Instagram som du inte har liknande livsstil som du själv? Eller som du inte skulle vilja ha liknande livsstil som?
Instagram är en visuell kanal och vi älskar att köpa med ögonen. Vi älskar det!
När följare ser en influencer i örhängena du säljer i din webbshop, kommer de vilja ha likadana. Influencern kanske till och med erbjuder 20% rabatt om du anger en specifik kod vid ditt köp.
Här har varumärken en guldgruva. Instagram är den perfekta kanalen för denna typ av marknadsföring.
Nischad marknad
När du söker efter influencers som kan vara intressanta för ett samarbete bör du fokusera på de som har följare som tillhör din målgrupp. Att använda en influencer med kvinnliga följare i åldern 16-25 kommer inte att gynna din webbshop som säljer medel som ska öka hårväxten för män exempelvis. Gräv djupare.
Börja med att leta efter människor i din målgrupp som finns på Instagram.
Exempel: Kvinnor i ålder 20-35 med småbarn som bor i en storstad. Det är inte supersvårt att hitta dessa på kanalen.
När du hittat ett gäng som kvalificerar sig till din målgrupp tar du reda på vilka de följer. Här hittar du de influencers du bör försöka skapa ett samarbete med. Här måste du tänka till och fundera ett steg längre än bara huruvida influencern är stor eller inte. Det finns fler faktorer än antal följare att tänka på.
Bara för att en Instagramprofil har hundratusentals följare betyder det inte att hen är bästa alternativet att använda som influencer. Hen måste skapa värdefullt innehåll som får din målgrupp att agera och vilja köpa.
Om ökad försäljning är ditt mål med marknadsföringen på Instagram förstås.
En trovärdig influencer med färre följare är ett bättre alternativ än en icke-trovärdig influencer med jättemånga följare. Det krävs en del research för att hitta rätt.
Duktiga influencers vet vad deras följare vill ha, så låt dem skapa innehållet och lägg dig inte i för mycket. De vet hur din produkt ska presenteras på bästa sätt för sina följare.
Att tänka på:
-
Instagram är en visuell plattform där du som varumärke kan välja att marknadsföra dina produkter hos en profil där de passar in.
-
Influencers som interagerar och bryr sig om sina följare får en skara av hängivna människor som känner en känslomässig gemenskap.
-
Det är viktigt att posterna inte är över-editerade utan genuina och autentiska – det skapar ärliga relationer med följarna.
-
Rätt nisch. Influencerns identitet ska stämma överens med ditt varumärke.
-
Kontinuerligt engagemang. Räckvidd kanske är inte det viktigaste att mäta, varken för dig eller influencern utan hur mycket engagemang posterna skapar kan vara en viktigare mätpunkt i många fall.
Lästips!
Det finns regler om hur sponsrade poster måste märkas. Här kan du läsa rekommendationer från Better Bloggers angående detta.
Här hittar du mer information om värdet av Influencer Marketing!
No Comments