Tips till varumärken som vill använda sociala medier för marknadsföring och kommunikation.
Jag har sagt det förr, men säger det igen!
1. Målgrupp
Vet du via data vilken målgruppen/målgrupperna är, eller gissar du dig fram? Du vill veta att du når rätt personer med rätt innehåll. Annars blir det svårt att behålla både följare och kunder och bygga varumärket starkare.
Gör en målgruppsanalys!
2. Våga och testa!
Våga prova ny strategi och taktik, vill du synas i dagens sociala medierlandskap måste du sticka ut! Antingen genom att ha en stark röst som vågar gå lite utanför boxen (Beror naturligtvis på vilken typ av varumärke det är, en bank kanske inte kan gå bananas utan måste hålla sig till corporate-snacket) Men våga prova något nytt! Se vad det ger. Funkar det inte, byt strategi och taktik. Testa, testa igen och testa lite till!
3. Analysera!
Du måste veta vad du ska mäta för att kunna få insikter och dra slutsatser. Vilka är dina KPI:er? Mäter du på rätt saker? Är det engagemang eller klick som är relevant för målet? För du har väl ett mål med närvaron?
4. Mobilt
Tänk alltid mobilt! Syns texten du lagt i bilden på Facebook om man ser den i mobilen? Jag ser fortfarande (tyvärr ofta) varumärken som inte tänker mobile first. Det finns dock undantag, där mest trafik kommer via dator och inte mobil. Ta reda på det. Du har väl Google Analytics och vet hur du läser av statistiken där?
5. Organiskt innehåll
För att få så mycket effekt som möjligt av din sociala mediernärvaro behöver du jobba med dina organiska flöden regelbundet. Det räcker inte att sponsra ett inlägg lite då och då. En mix av båda delar är det allra bästa.
6. Betald marknadsföring
Jag spenderar mycket tid på att förklara vad det är jag jobbar med inom annonsbiten. Att annonsera på sociala medier är inget alla bara kan göra. Eller, jo, visst kan man det om man vill kasta tid och pengar i sjön. Det är många aspekter att ta i beaktning innan man lägger upp en kampanj i sociala kanaler. Vad är målet och syftet med kampanjen? Vilken budget bör man lägga beroende på hur målgruppen ser ut och vilken kanal/kanaler det gäller? Överensstämmer den övriga marknadsstrategin med kampanjen?
No Comments