(Detta är en utveckling av mitt inlägg på Linkedin eftersom jag har mer att prata om. Så det får bli en bloggpost om det).
Sociala medier har flera dimensioner, ganska många faktiskt.
Jag hör relativt ofta saker som:
”Jaha, jobbar du med sociala medier. Betyder det att du hänger på Facebook hela dagarna?”
Ja, jag hänger en hel del på Facebook under arbetstid faktiskt, men inte på det sätt som många tror.
Jag hänger på många plattformar dagligen i mitt arbete. Så nedan berättar jag lite om vad vi som jobbar med sociala medier faktiskt gör
Vi använder sociala kanaler för research, att övervaka varumärkesfrågor för att kunna ge värde som genererar fler kunder t.ex
För att hålla oss uppdaterade vad som händer och vad som ändras i kanalerna, för det händer ständigt saker i vår bransch.
Vi använder det för att nätverka och skapa relationer, för att bygga både vårt eget och våra kunders varumärken.
Det krävs lite för att hantera och lösa problem i realtid, det krävs t.ex en svarsstrategi som är anpassad till varumärkets budskap och tone of voice.
Det krävs att vara snabb på bollen. Därför övervakar vi även vad som sägs i sociala och digitala kanaler hela tiden om våra kunder.
Sociala medier integrerar med alla andra strategier ett varumärke har. Från den totala marknadsstrategin till influencers till betald annonsering och SEO. Vi måste ha koll på allt detta och även på vad säljarna gör för att hela tiden ha koll på vad som händer så att allt ligger i linje med alla varumärkets aktiviteter.
Sen kommer vi till mätning och optimering. Att analysera interaktioner, engagemang, CTR, CPM, ROI och allt annat för att kunna dra slutsatser och revidera vad vi kan göra bättre. Vad som fungerat och inte och hur vi kan förbättra våra resultat.
Vi ser till att rätt innehåll skapas och publiceras och roddar med grafiker, videoproducenter etc för att ha rätt innehåll till rätt kanaler vid rätt tidpunkt. Gäller både organiskt och betalt. Vi har koll på pixlar, trafik, budget, budskap, regler, nya funktioner, skapar UTM-länkar, har koll i Google Analytics utöver plattformarnas egna analysverktyg.
Och visst kan man lägga upp en annonskampanj och låta den rulla på. Men du får garanterat inte det resultat du hade fått om du haft kunskapen att optimera på rätt sätt. Här lägger vi (åtminstone jag) en hel del tid på att analysera data och klura ut hur jag ska få bästa möjliga resultat för så liten summa pengar som möjligt. Testar, testar och testar och så testar jag lite till.
Vi måste ha full koll på vad som händer med algoritmer, när plattformarna har problem och när annonsverktygen uppdateras osv.
Vi läser ständigt artiklar, scoutar relevant innehåll att dela. Vi kurerar, brainstormar idéer, tar fram strategier, testar, utvärderar, rapporterar, planerar, aktiverar, optimerar.
Så när någon säger till mig att
”Hur svårt kan det vara? Jag brukar marknadsföra inlägg på Facebook, och det är väl inte svårt att skriva lite statusuppdateringar?”
Tänker jag: Du skulle bara veta vilken skillnad det är på resultatet när du faktiskt vet vad du gör…
No Comments