Förr var det inte så vanligt att man som kund hade möjlighet att ha direktkontakt med VD:n och andra chefer på ett företag. Här tipsar jag om 11 sätt för dig som är C-level, att använda dig av sociala medier effektivt.
1. Skapa buzz och sprida varumärkeskännedom
Du kan använda sociala medier för att bygga upp spänning och sprida kännedom om ditt varumärke.
2. Visa din personlighet
Om du vill att folk att relatera till ditt varumärke så finns det inget mer effektivt än att ge dem ett ansikte bakom företaget. Personlighet är en viktig komponent för att skapa trovärdighet. Var autentisk och transparent.
3. Thought Leadership
Share quality content that brings value, join conversations.
4. Tacka anställda och kunder
Visa tacksamhet till både anställda och kunder är viktigt när du är en ledare. Samtidigt bör du ha en personlig touch, även om det är svårt att tacka alla. Sociala medier ger dig en möjlighet att tacka de människor som har stöttat dig och ditt företag.
5. Lär dig av andra ledare
Som andra effektiva ledare (du är väl en av dem?) söker du säkert ständigt efter sätt att utöka dina kunskaper om hur du bäst bygger ditt företag, dina anställda och dig själv. Att interagera med andra ledare på sociala medier är ett utmärkt sätt för dig att lära dig nya saker.
6. Tillgänglighet
Hur ofta kan kunderna interagera direkt med VD:n eller andra chefer? På sociala medier kan dina kunder interagera direkt med dig, vilket var sällsynt innan sociala medier fanns. Här finns stora möjligheter att skapa en bra upplevelse för dina kunder och bygga trovärdighet.
7. Kontakt med journalister
Sociala medier är ett effektivt verktyg som ger dig som VD/C-level möjlighet att interagera med journalister på ett enkelt och snabbt sätt. Delge dem det du vill att de ska veta.
8. Dela värderingar
De mest framgångsrika vd:arna är kända för sin generositet. Sociala medier ger dig en plattform för att dela dina värderingar och sprida kännedom om ditt varumärke.
9. Rekrytering
Sociala medier är ett utmärkt verktyg att hitta nya stjärnor till ditt företag. Använd dig av dem för att hitta nya talanger!
10. Nätverka
Skapa och nå nya kontakter
11. Följ konkurrenter, trendande topics, relevanta sidor
För att hålla dig uppdaterad och hålla samma ”tempo” som konkurrenterna
Läs även:
Använd en first marketing strategi
3 Comments
Toppentips som betydligt fler borde ta till sig av!
Bra inlägg :).
Hur bör/kan man, enligt dig, som aktör inom skönhetsbranschen (skönhetsklinik) med känsliga ingrepp lyckas med att vara personlig och skapa engagemang?
Det känns svårt med tanke på känsligheten. Håller du med?
http://www.facebook.com/citylasergbg
Hej! Jag tänker lite att när det gäller känsliga saker så bör man vara lite försiktig. Man kan istället kanske ge tips och råd inom kategori skönhet och försöka få publiken att engagera sig. Man kan prata om andra saker än just ingreppen, saker som är närliggande och på något sätt knyter an till just er bransch. Så jag håller med dig 🙂