Sociala Medier

Social mediestrategi: Vad du behöver veta

Det finns många saker att tänka på när du ska ta fram en social mediestrategi. Innehåll, mål, målgrupp, kanaler och en mängd andra saker. I det här inlägget går jag igenom vilka frågor du behöver ha svar på och vad du ska tänka på när du ska ta fram din sociala mediestrategi.

Social mediestrategi

Mål.

Börja med att definiera vilket målet är med din sociala medienärvaro.
Vad vill du uppnå?
Öka trafik till din webbsajt, stärka varumärket, få nya kunder, öka försäljning eller något annat?

Ditt mål bör vara efter SMART-modellen, som definieras så här:

S – Specifikt        (Vad som ska uppnås)
M – Mätbart        (Hur du ska mäta att det uppnås)
A – Accepterat   (Den som ska se till att det uppnås måste vara ok med målet)
R – Realistiskt    (Det ska vara möjligt att nå målet)
T – Tidssatt         (Inom vilken tidsram målet ska vara uppnått)

Lyssna och analysera.

Var är dina konkurrenter aktiva och vilken typ av innehåll delar de på sina sociala medier?
Vilka är deras följare?
Vad engagerar dem?
(Man lär sig massor av att lyssna och studera sina konkurrenter.)

Kanaler.

Vilka kanaler ska du befinna dig på?
På vilka kanaler får du mest engagemang idag?
Vilken typ av innehåll fungerar bäst och får mest engagemang?
Titta på dina befintliga konton på sociala medier och analysera hur det ser ut idag, försök se det utifrån en kunds perspektiv och fråga dig:
Är posterna du delar relevanta och intressanta?
Postar du kontinuerligt?
Har du en personlig närvaro?
Är dina konton tydliga med vad ditt varumärke står för?
Är din profil ifylld ordentligt?

Målgrupp.

Vilken är din målgrupp?
Var bor de?
Ålder?
Relationsstatus?
Inkomst?
Vad har de för intressen?
Vilka sociala plattformar är de på?
Vilka tider är de online?

Innehåll.

Vilka ämnen passar ditt varumärke bäst?
Vad ska dina poster handla om för att vara intressant för målgruppen?
Var hittar du relevant innehåll att dela?
Vilken tonalitet vill du att ditt varumärke ska ha utåt?
(Tänk på att variera typen av poster – bilder, videor, länkar, quotes, artiklar o.s.v)

Engagemang.

När du vet svaren på alla ovanstående frågor och skrivit ner dem, är det dags att du börjar engagera dig i din sociala medienärvaro.
Posta, ställ frågor, svara på kommentarer, gilla, dela och följ.
Visa att du finns där och att du bryr dig om dina följare och kunder.
Använd verktyg som Buffer eller Hootsuite till att automatisera vissa poster för att spara tid och nå målgrupper som är aktiva i andra tidszoner.

Mät, justera, testa.

Nu är det dags att börja mäta resultat, justera i strategin och testa vad som fungerar bäst.
Var inte rädd att experimentera för att ta reda på vad som fungerar bättre och vad som fungerar sämre. Testa, testa och testa igen tills du är nöjd.
Den sociala medievärlden rusar framåt i stormfart, så du kommer att behöva revidera din strategi med jämna mellanrum för att nå bästa möjliga resultat.

Läs även  >> 5 sätt att göra din sociala mediestrategi lite mer effektiv <<

Lycka till!

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Clef two-factor authentication