Sociala Medier

Vilka sociala plattformar är bäst för ditt varumärke – och hur du tar reda på det.

När du ska starta (eller revidera) din digitala närvaro på sociala medier behöver du, som jag skrivit om tidigare, ta reda på vilka kanaler som är gynnsamma för dig att vara aktiv på. Alltså, var den målgrupp du vill nå befinner sig.
Vilka sociala plattformar är bäst för ditt varumärke och hur du tar reda på det.

Vilka sociala plattformar är bäst för ditt varumärke
För att ta reda på vilka sociala plattformar som är bäst finns det några frågor du kan ställa dig för att lättare komma till insikt vilka kanaler som är värda att lägga krut (och budget) på.

Ställ dessa 15 frågor för de olika sociala plattformarna.
(I exemplet används Twitter. Byt ut mot Facebook, Instagram o.s.v)

1. Hur många av min målgrupp finns på Twitter? Gör en uppskattning i % av totalt antal.

2. Vad använder min målgrupp Twitter till? Skriv ner 3-5 användningsområden.

3. Har jag innehåll jag kan dela på Twitter som är värdefullt för målgruppen? I så fall, vad?

4. Vilken typ av innehåll kommer jag att dela på Twitter generellt?

5. Hur kan jag göra min Twitter-närvaro lite annorlunda/bättre än mina konkurrenter?

6. Hur kommer mina bilder se ut när jag delar bloggposter, quotes eller en produkt?

7. Hur ofta behöver jag posta eget, värdefullt innehåll för att Twitter ska vara effektivt för mig?

8. Hur ofta behöver jag interagera (vara närvarande och aktiv) på Twitter för att skapa meningsfulla relationer med min målgrupp.

9. Vilka fördelar får mitt varumärke ut av Twitter förutom trafik till webbsajten och eventuella köp av produkter?

10. Är tiden och engagemanget som krävs för att ha en effektiv Twitter-närvaro en bra investering baserat på fördelarna?

11. Hur kan jag använda Twitter till att ta reda på vad min målgrupp vill ha, behöver och gillar?
(Använd sökfunktionen och sök på populära hashtaggar och nyckelordsfraser din målgrupp kanske använder)

12. Matchar min profil känslan mitt varumärke ska förmedla till målgruppen?

13. Är min profil lik mina profiler på andra plattformar jag är aktiv på?

14. Matchar min tonalitet på Twitter min varumärkeskultur och är attraktiv för majoriteten av min målgrupp?

15. Vilka appar och verktyg kan jag använda för att sköta min Twitternärvaro enklare?
När du besvarat dessa frågor för de olika sociala plattformarna kan du genom svaren se vilka du kanske bör lägga ner och vilka du bör ha kvar och satsa på.

Har du fler tips, kommentera gärna!

Källa: By Regina (Läs hela hennes post här)

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply

Clef two-factor authentication