Sociala Medier

The Art of Social Selling

Social selling = Använda sociala medier för att bygga relationer i säljprocessen. 

the art of social selling

Vi ser det växa mer och mer inom olika marknader. Fler och fler säljare inser att deras kunder redan har en hel del vetskap om deras produkt innan de ens kontaktar företaget. De flesta av oss har gjort research långt innan vi genomför ett köp.

Det sista och viktigaste steget för oss som köpare är naturligtvis: Vem ska vi köpa ifrån?

Jag läste en undersökning för inte så länge sedan som visade att de som använder sig av social selling har 6 gånger högre chans att nå sin säljkvot än säljare som inte använder sig av det. Intressant siffra, eller hur?

Sociala medier är effektivt genom hela säljprocessen och fungerar utmärkt att till exempel generera leads, nå säljmål och få referenser/hänvisningar.

Tänk på ryktet!

Ditt rykte online, alltså ditt personliga varumärke, är viktigt när du vill använda dig av social selling. Kunder vill inte prata med främlingar de inte har någon som helst relation med. Vi googlar på personer för att ta reda på om det är någon man vill jobba med eller göra affärer med.

Är du duktig på att bygga och upprätthålla ditt personliga varumärke på sociala medier kommer du att kunna använda det för att öka din försäljning, hitta drömjobbet, bygga ditt nätverk eller vad du än har för mål.

För att återgå till just säljare så är det så att du måste nätverka/connecta redan innan du tänkt sälja. Det funkar inte att bara skicka ett inmail (Jag får ofta såna på LinkedIn med säljpitchar för olika verktyg inom sociala medier) med en pitch utan att ha någon som helst trovärdighet och relation hos kunden.

Fundera på vilka du vill sälja till och gör en lista på 10 av dem. Dessa 10 personer är några du vet att din produkt eller tjänst kommer att ge värde till. Var autentisk och dig själv. Var alltid dig själv!

Det handlar inte om att mass-adda människor, utan att välja de kontakter som har ett värde för dig och som du kan ge ett värde för/till = potentiella köpare.

Du behöver veta vilka dina personliga USP:ar är för att lyckas med social selling.

Vad är unikt med just dig? Vad får du ofta beröm för? Vad är du bäst på? Vad brinner du för? Vad är dina värderingar? Vad kommer folk till dig för att fråga om/få hjälp med?

Svaren på dessa frågor är ditt personliga varumärkes unika kvalitéter och dessa behöver du ha koll på för att vara trovärdig.

Du behöver förstå vilken typ av information kunderna behöver och hur de gör när de tar reda på den. På så sätt kan du ge dem informationen de behöver långt innan eventuella konkurrenter hinner agera och på så sätt säkra att de köper av just dig.

Slutligen, några tips:

Connecta med prospekt för att bygga en relation.

Engagera dig i befintliga kunder för kontinuerlig support och feedback.

Posta relevant innehåll för att bygga trovärdighet.

Nätverka och connecta med potentiella referenspartners.

Locka nya kunder.

Konvertera kontakter till köpare.

Läs även: 5 läsvärda artiklar om sociala medier

Previous Post Next Post

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Kattas Betraktelser 30 oktober, 2016 at 15:47

    TAck för en välskriven artikel. Jag försöker omsätta det till min blogg och branding.

  • Reply Clara 14 november, 2016 at 06:22

    Så bra! Tror jag haft det här i bakhuvudet, för tänkte ”såhär gör jag ju lite grann” hela tiden! 😉 Tack för att du delade!

  • Leave a Reply

    Clef two-factor authentication